Alla inlägg den 13 november 2016

Av carrolina84 - 13 november 2016 21:38

För ett år sedan, den här dagen...... Vaknade man upp i en säng hos syrran i Timmersdala. Hade sovit några timmar, inte direkt sammanhängande som jag minns men några få timmar blev det iallafall.. Eftersom det inte alls var planerat för fem öre att sova över där, så hade man inte tänkt på att ta med sig något direkt hemifrån kvällen innan. För tanken var att gå bort till mamma en sväng och få höra lite bättre om hur det var med pappa osv. Det blev ju så en stund, innan vi åkte in till Sjukhuset. Men så sov jag hos syrran iallafall. Hon var snäll att låna ut en tshirt som jag kunde få sova i. Sen dagen efter, för att vakna till och känna sig lite piggare så lånade jag duschen, fick även låna lite rollon och tandborste. För som sagt, det var inget man tänkte på kvällen innan att ta med sig.

När jag satt och åt lite frukost eller om det var kaffe jag drack hos syrran, kommer inte riktigt ihåg vad jag höll på med men minns däremot att jag satt vid hennes köksbord. När hon pratade med min bror på morgonkvisten, så sa han att dom skulle försöka väcka pappa runt tio tiden. Det ville vi vara inne till, vi gjorde oss klara för att åka in. Runt nio tiden var vi inne på sjukhuset. Då hade min andra syrra redan kommit dit också, även pappas ena bror och syster var där också. Minns jag satt i väntrummet, sa inte alls mycket. Min faster frågade om det var jobbigt, kunde inte få fram så mycket ljud utan kunde mest nicka till svar. Det var rätt så jobbigt att sitta där inne, minns att dom trodde där inne att det var sjukhus jag inte gillade. Men ärligt talat, jag har inte så mycket emot sjukhus egentligen. Utan det var den situationen man var i som gjorde det jobbigt, sen var det väl bra att man var på sjukhus. För utan sjukhus så hade inte pappa kunnat fått den hjälpen som han fick där inne. Dom lyckades s.k väcka pappa en liten stund. Eftersom jag inte stod runt sängen så minns jag inte riktigt exakt vilka som var där just då. 

Mamma satt vid pappas sida mest hela tiden, dom andra frågade mig om jag ville gå in. Jag ville som föregående kväll, jag ville in till pappas sida men samtidigt så klarade jag inte av det. Det var något som tog emot för att ta steget att gå in där en andra gång. Vi var en hel del som var i väntrummet, och det var fler som skulle besöka anhöriga. Så vi fick tillgång till ett rum, där vi kunde kolla tv, sitta i soffa läsa tidning, sitta vid bord, dricka hur mycket kaffe vi ville osv. Var bara att säga till personalen om det saknades kaffe/te/socker/mjölk. I detta "lilla" rum där satt vi mest hela dagen, pratade och umgicks, fast jag pratade inte så mycket, satt för det mesta tyst med mina små tankar om allt och inget. Dom som låg inne i salarna, hade s.k lunch vila typ mellan 11:30-13:30. Min syrra från Timmersdala skulle göra några ärenden, för att komma ifrån sjukhuset en stund så följde jag och hennes dotter med. Minns att vi var på Granngården, Prima pizzeria och åt lite, sen tror jag vi var på Stadium också. Vi var borta en stund iallafall. När vi kom tillbaka till sjukhuset, så hade min ena systerson kommit dit. Sen hade det inte blivit några större förändringar på pappa. När dom väckte honom tidigare så var det ingen större reaktion på honom, så sövde ner honom strax där efter igen. 

Mellan fyra och fem tiden, åkte jag hem. Jag var kluven, jag ville hem samtidigt som jag inte ville hem. Ville vara kvar, fast pga situationen och stämningen i rummet så orkade jag inte vara kvar. Sen hade jag lovat min systerdotter att vara barnvakt åt hennes son hela helgen och det hade jag sett fram emot att ha en 10månaders liten kille hos mig fredag till söndag. Pga att man tillbringade stor del av fredagen på sjukhuset så hade grabbens farmor honom. Jag hade bra kontakt med henne under helgen, för hon sa att ville jag åka in till sjukhuset så kunde jag höra av mig, så kunde dom hjälpa till med den lille grabben.

När jag gick ut från sjukhuset så följde min äldsta systerdotter med ut, för hon skulle röka. Minns att jag sa till henne med gråten i halsen att jag kände mig som en dålig dotter/syster som inte klarade av att vara kvar där inne. Då sa hon till mig att så skulle jag inte känna. Vet att det var fel av mig att göra det, men känslan jag hade inombords var obeskrivlig på det sättet och den beslutångesten man hade inombords var inget roligt. Men jag var iallafall lite glad över att vara hemma, få tänka på något annat än sjukhus. Fast visst tänkte man på både pappa och alla andra som satt där inne, men det var skönt att vara på hemmaplan och med en av dom som får en att må bra gjorde inte saken sämre. Natten mellan fredag och lördag, sov man lite bättre än vad man gjorde tidigare natt. 


Idag ett år senare..... Så vakna jag upp med gullungen bredvid mig och den här natten sov han antingen på min arm eller så delade vi kudde typ, det var en som inte låg lång stund på kudden bredvid utan ville vara riktigt nära. Han sov riktigt länge, somnade mellan åtta och halv nio igår kväll och vaknade efter åtta idag och sov hela natten :-) Han vaknade pigg utvilad och redan då full med bus. Vi små busade lite, sen åt vi frukost. Slappade lite framför tvn, sen badade han och då började jag förberedda maten. Runt tolv tiden åt vi, sen vilade han middag. Då passade jag på att diska och dricka lite kaffe. När han vaknade och hade vaknat till, så gjorde vi oss i ordning för att gå ut en sväng. Då gick vi en promenad, sen blev det lite bus i snön. Han hade tyvärr ett par för tunna vantar på sig, när dom blev blöta och han kall om händerna, gick vi till min mor en sväng och fick oss lite kaffe och pepparkaka. Sen kom hans föräldrar och hämtade honom, jag kollade då lite julsaker innan jag gick hem till mig. Gjorde lite kvällsmat. Satt och kollade på "Hela Sverige Bakar Junior" Sen blev det popcorn till "Wahlgrens värld" 


Hur kan man sammanfatta denna dagen.. Det har gått bra, fast lite lite tankspridd har man allt varit och jag har märkt på visa saker som jag har stoppat i mig att det har varit för man inte mått så bra inombords. Som nu, en s.k vanlig söndags kväll hade varit mer att man nästan hade sovit nu och inte varit spik klarvaken och känt att man skulle vilja ha godis eller något annat sött och tugga på. 

Tror jag ska borsta tänderna och försöka tänk på något annat, så man får lite sömn innan klockan ringer strax efter imorgonbitti. 


God natt sov så gott & dröm sött. 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards