Direktlänk till inlägg 12 november 2016

12/11-15

Av carrolina84 - 12 november 2016 22:45

Blickar tillbaka ett år.. Den här morgonen var allt annat än rolig och sådan morgon hade jag inte sett fram emot för fem öre..  


Hade gullungen som då var 3år hos mig, han hade inte sovit över på länge och jag hade inte träffat honom allt för mycket på sistone. Så jag hade lånat honom från onsdag till torsdag då. Så här hade jag förväntat mig torsdag morgon, lugn, mysig och ta dagen lite som den kom. Han väckte mig någon gång mellan 06:00-07:00, då blev det lite tv för att vakna till, sen åt vi frukost, efter frukosten så blev det lite mer tv tittande. Runt halv nio ungefär ringde det på min dörr, tänkte först vem är det så här tidigt. Sen slog det mig att min systerdotter med sin son på bara 10månader kanske hade tagit en promenad ner. Men det var det inte först, det var min ena stora syster som kom upp, krama om mig och berättade att pappa var på väg in till sjukhuset i ambulans och mamma var med också. Och min äldsta syrra som bodde (då) i Strålvalla var på väg hit, min bror som var ute på jobb skulle också ta sig hem så fort han kunde och min andra syster, hon var på väg till jobbet i Falköping men hon hade vänt. Det som hade hänt med min far, var att min mor som satt i köket på nedervåningen i huset. Hörde ett konstigt dunst, så hon gick upp för att kolla vad det var. Då var det min far som hade ramlat ur sängen och hade fått hjärtstopp. Min mor var klok o ringde först min syster som var i samhället och lämna av sitt barnbarn i skolan. Mamma sa bara att hon fick vända och att det går åt skogen. Dom lägger på, sen ringer mamma 112 och berättar vad som hänt, dom säger åt henne att börja med hjärt o lungräddningen, vilket hon gör. Hon gör detta i ett x antal mintuer, under tiden hon försöker rädda pappa kommer min systerdotter med sin 10 månaders son, för dom skulle dit och äta frukost som dom brukade för det mesta göra. Hon hör min mor säga något, sonen sitter kvar i vagnen i hallen,  hon springer upp och kollar, hon tar över och gör samma sak som mamma, även min syster hjälper till innan ambulans kom. Det kom två ambulanser, en räddningstjänst bil. Sen tar dom med pappa och kör fort in till Sjukhuset,  mamma följer med i den andra ambulansen. 

Min syster frågar om jag vill åka in. Minns att jag sa att jag inte ville åka på en gång, för jag minns att jag kände för att duscha och sen ville ja heller inte svika min 3årige gullunge. För jag hade lovat honom att va hos mig. Min systerdotter kom strax efter min syster. Så den här morgonen blev allt annat än det jag inte ville. 

Minns att min syster sa att det var kört för pappa, att han inte skulle klara sig. Jag minns att jag tänkte "det gör han, han klarar sig" Min systerdotter och hennes lille son var hos mig mest hela dagen, även hennes sambo kom hem tidigare från den dagen och kom upp en sväng. 

Den här dagen var en stor bubbla. Minns att jag försökte inte tänka allt för mycket på vad som hände på sjukhuset, för jag var tvungen kände jag, för jag ville inte att gullungen som var hos mig skulle märka allt för mycket av allt som hände runt om. Minns även att en del frågade om jag ville åka, men jag sköt upp det under hela dagen. Sa att jag åker senare osv.  Kvällen kom, gullungen blev hämtad av sin far och syster. Min systerdotter o hennes sambo åkte iväg. Jag hoppade in i duschen till slut och när jag väl var klar och tänkte ringa och kolla hur läget var på sjukhuset. Då ringde mamma och berättade att hon och min äldsta syster var påväg hem. Läkarna hade sagt åt dom att åka hem, äta och vila lite. Dom hade även lovat att höra av sig om det blev ändringar. 

Så jag gick hem till dom efter en stund, den känslan i huset är obeskrivlig. Svårt att sätta ord på den kvällen och stämningen. Min äldsta syster och bror, dom fick ringa runt till några släktingar för mamma orkade inte göra det. Minns inte riktigt om vi började spela något kortspel eller om vi tänkte tanken på att göra. Runt åtta tiden så ringde dom från sjukhuset och berättade att det såg inte alls bra ut för pappa, dom var osäkra på om han skulle klara natten. Vi som var hos mamma vid det samtalet, var.. Jag, äldsta syrran, brorsan, hans dotter, min ena systerdotter o hennes sambo (deras son satt i bilen och sov). Mamma ville åka in, då följer även jag, syrran och brorsan med. Vi möter upp dom andra två syskonen och min äldsta systerdotter där inne. Mamma gick in till pappa strax efter vi kom dit, vi  andra sätte oss i väntrummet och väntade, bläddrade i tidningar, pratade lite osv. Men det var super jobbigt att vara där inne, typ alla syskonen och min systerdotter som var med, alla gick in i omgångar till både mamma och pappa, jag sköt upp det framför mig hela tiden. Kände att jag ville, men det var något som tog emot. Det var ungefär som att fötter och ben var som betong klumpar, det bara gick inte att gå in. Till slut så lyckades jag ta mig in till pappa en liten stund. Har ett svagt minne av att han ligger där i sjukhus sängen, såg väldigt fridfull ut och såg ut som han gjorde när han slumrade i fåtöljen. Min äldsta syrra följde med in för jag ville inte gå in själv. Jag kramade om mamma, sa med gråten i halsen "att pappa ska inte ligga där, han ska sitta runt köksbordet hemma och tjata om vanliga jävla muffins" Mamma sa att det fick jag baka när han kom hem, om han gjorde det.. 

Satt där inne en liten stund, om jag minns rätt så kollade jag runt lite på alla skärmar o tyckte att det såg ut som hjärtat slog bra osv. Sen gick jag ut till dom andra.. Vi kom till sjukhuset runt nio tiden, mamma, äldsta syrran och brorsan dom stannade kvar och sov på sjukhuset, dom fick något rum att (försöka) sova i. Jag fick varken vara själv eller sova själv den natten, så jag fick sova hos min stora syster som bor i Timmersdala, hennes äldsta dotter sov där också. Min systerdotters hund var där, blev inte många timmars sömn den natten. Men minns att hunden sov mesta dels hos mig den natten, kan iof ha varit pga att jag tog hans plats i sängen. Nä men skämt o sido.. Jag vaknade runt halv sju eller något sånt.. Men den dagen, ska jag försöka blogga om imorgon.................... 



Idag, ett år senare.. På års dagen, jag hade bakat igår så jag gjorde klart dom kakorna idag.  Hade gjort några s.k strassburgare i torsdags kväll, och igår (fredag) hade jag slängt ihop två kladdkakor en med Deluche de leche och en vanlig.  Det som inte var uppätet av dom fick hamna i frysen idag :-) 

Ringde mamma under morgonen/förmiddagen, frågade om hon ville följa med till Hem & Hobby i Hjo, fick ett ryck bara.. Det kände hon för, men vi kom inte härifrån förrän strax efter elva. Sen gick vi där inne i nästan två timmar, dom hade fått en del fina julsaker och andra saker också naturligtvis :-) Hittade några julklappar där så får nog kanske försöka ta en vända dit igen innan jul :-) Efter vi varit på Hem & Hobby, gick vi in i en gardin affär. Det var jätte fina gardiner där, men tyvärr så kostade dom en hel del också. Fastnade för några julgardiner, dom var alltså jätte fina, men nästan tusen kronor för två längder........ Det vet jag inte riktigt om jag känner för att betala..

Vi stannade till en liten sväng på Ica i Tibro och där köpte jag mig en blomma och när vi gick där inne sprang vi på min systerson som bor i Tibro. När vi kom hem, så gick jag bara upp till mig och ställde in mina kassar innanför dörren nästan, sen gick jag igen coh gick hem till mamma. För jag hade lovat henne och bära upp några lådor från förrådet. När det var klart, drack vi lite kaffe :-) 

Skulle kunna fortsätta skriva om den här dagen, men tror jag får försöka ta tag i disken innan klockan hinner bli allt för mycket. 


Ha en fortsätt trevlig kväll :-) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carrolina84 - 13 november 2016 21:38

För ett år sedan, den här dagen...... Vaknade man upp i en säng hos syrran i Timmersdala. Hade sovit några timmar, inte direkt sammanhängande som jag minns men några få timmar blev det iallafall.. Eftersom det inte alls var planerat för fem öre att s...

Av carrolina84 - 12 maj 2016 22:30

Går fort, nästan lite väl fort när man grubblar efter.. Fast det är ju så.. Blickar man bakåt, så känns det som allt hände förra veckan, blickar man framåt så känns  det som en evighet fram tills dess..    På dagen för ett halvårs sedan, hade jag...

Av carrolina84 - 4 februari 2016 20:40

Är inte riktigt lika nöjd med den här veckan, som jag var över förra veckan :-( Förra veckan kände jag mig nöjd över att jag lyckades undvika sötsaker till kaffet och övrigt och försöka att inte äta efter ett visst klockslag. Ställde mig på vågen t...

Av carrolina84 - 1 februari 2016 20:15

 Ska tas :-)   Låter lite värre med "nya beslut" än vad det egentligen är. Är som sagt inte så drastigt som det låter :-) Har bott i den omgjorda lägenheten i en vecka nu, måla färg- och lim doften försvinner mer och mer. Blev otroligt nöjd med r...

Av carrolina84 - 16 januari 2016 21:45

Inlägget för det här året.. Det tar sig :-)   Jaha... Vad ska man skriva om ikväl.. Lägenheten eller bilen? Nja, varför inte om båda? Ska försöka iaf :-)   Börjar med det tråkiga.. Det är bilen.. Den krånglar IGEN :-( Börjar bli rejällt less...

Ovido - Quiz & Flashcards