Direktlänk till inlägg 31 december 2015

Liten sammanfattning..

Av carrolina84 - 31 december 2015 12:15

Av året kanske..


Hade för mig att jag hade skrivit någon gång tidigare under året,men såg idag att senast var i februari.. Det har hänt en hel del sen dess... Fast det är mest motgångar, så det här året 2015 måste ha varit motgångens år.

Finns några ljusglimtar genom året, men dom är få och glesa.


I mitten av Januari stängdes butiken där jag hade jobbat i fem år i samma veva så blev jag gammelmoster till en ur go kille. Sen i februari började trippen till Arbetsförmedlingen och våren blandades med jobb sökningar och att vara barnvakt.

I Maj fick jag ett besked om att jag fått ett sommarjobb, då var man naturligtvis glad :-) Så sommaren innebar väldigt tidiga morgnar. (Då i vissa fall var man glad över att man var morgonpig). Blev även några turer till Olstorp  somras :-)


Sen började hösten med Nya motgångar.......

Var rätt så glad över sommarjobbet jag hade. För jag och en kompis hade pratat om att åka till Göteborg och gå på stan och i butikerna där, vi pratade redan om det under våren men pga att jag var helt arbetslös och fick inte ut allt för mycket ifrån a-kassan. Så fick man hålla rätt så hårt i pengarna och tänka efter allt vad man ville göra. (Tur man är ekonomisk ock tänker efter en extra gång innan man handlar något). Då såg jag lite positivit på hösten istället att man skulle kunna hitta på något extra roligt då.  Men ack så fel jag hade!

Hade data problem delux kändes det som. Min gamla dator som jag fick köpa sånt där officepaket till under hösten, funkade inte att installera på, åkte till och med till butiken där jag hade köpt officepaketet, för att få hjälp. Men inte ens dom kunde hjälpa mig, pga att det var något gammalt program som ej gick att fixa till. Så det var bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny dator. Men tro inte att problem var slut där.. Nejdå, utan efter att lilla jag lyckades få igång datorn med olika inställningar och språk osv och lyckades med officepaktet och grejer.  Men så kom nästa smäll med den nya datorn. Fick något virus i den, så åkte till butiken på nytt och berättade om problemet med datorn. Dom trodde det var virus pga det lät så på beskrivningen. Lämnade in den följande dag, dom behöll den i en vecka och fixade det. Så fick tillbaka en fungerande dator, perfekt!

Under tiden med datakrångel, så var inte arbbetsförmedlingen allt för glad på en pga att man inte hade sökt tillräckligt med jobb. Berättade problemet, men dom hänvisade mig att åka till ett Arbetsförmedlings kontor bara.


Sen under tidig vinter..... Så kom en ny rejäll käfta smäll!

Hade lånat min ena gulleponk som jag hade saknat och ville vara med, så han fick sova över. Under morgonen, när vi satt i soffan och kollade på Kalle Anka, så kom min ena syrra och berättade om pappa och att alla syskonen var på väg in till KSS, men jag åkte inte in förräns senare under kvällen. Tanken var att jag skulle åka in under eftermiddagen när gulleponken hade åkt hem. Men så ringde mamma och berättade att läkarna hade sagt åt dom att åka hem, vila äta och så skulle dom ringa om det blev ändringar. Så blev en tripp till mamma istället, för att kika läget med pappa.

Min pappa fick hjärtstillestånd tidigt på torsdag morgon. Blev några intensiva dagar på KSS, var där torsdag kväll/natt och tidig fredag morgon. När detta hade hänt så sa min ena stora syster att jag inte fick vara själv direkt, så jag sov över hos henne en natt, den natten sov man sådär. Vi var inte hemma hos henne förräns runt ett tiden på natten och inte många sammahängda timmar blev det. Sen fick syrran ett samtal från brorsan att dom skulle se om dom kunde väcka pappa. Då ville vi åka in tills dess, det gjorde vi. Men hur det gick, är blandade meningar om. Dom tog en massa olika prover på pappa under fredagen. Fast vi hade fått tillgång till eget rum på den avdelningen som pappa låg på, där hade vi möjlighet att se på tv, dricka kaffe/te, osv. Umgås med varanda (eller hur man ska säga )

Så skulle syrran göra några ärenden i Skövde, jag och hennes dotter följde med för att komma ifrån sjukhus miljön lite. Vi passsade på att äta lite på Prima innan vi åkte tillbaka till sjukhuset.

Jag stannade inte kvar hela fredag eftermiddag/kvällen, för jag kände inombords att jag ville hem för att samla krafter och försöka tänka på annat en stund. Hade samtidigt lovat min ena systerdotter att jag skulle vara barnvakt åt hennes son. Fast läget var som det var med pappa - kritiskt, så kände jag att jag ville ställa upp för min lille gullunge. Det var första gången på länge att jag ville klona mig. Ville vara kvar på kss hos pappa, mamma och alla syskonen. Kände samtidigt inombors att det går inte. Eftersom jag inte klarade av att vara kvar, så kände jag mig som en dålig dotter/syster. Både min systerdotter och en kompis sa att det var jag inte. Men hur man kände sig inombords dom dagarna är svåra att beskriva med ord.

När jag väl hade kommit hem och min lille gullunge hade kommit till mig, så blev det lite bus innan läggdags. När jag väl hade somnat  den kvällen hemma, så sten somnade jag med gullungen bredvid mig.

Sen vaknar jag tidigt på morgonen av att det ringer på dörren, då hann man få många tankar i huvudet innan man gick och öppna. Eftersom det inte hade ringt eller skickats sms så första känslan var att det var någon av mina syskon so m ville berätta hur det var med pappa och dom ville inte ta det på telefonen. Det var ingen av syskonen, utan en viss person som jag har träffat några gånger tidigare plus överraskat sådär mitt på natten/morgonen tidigare gånger.

Att se honom bredvid min lille gullunge, var väldigt sött faktiskt :-) och sen på morgonen så var inte gullungen rädd för honom i första taget, utan tvärtom. Så blev en bra morgon iaf.

Sen under förmiddagen, efter jag och lilleman hade uträttat lite ärenden och fikat lite, så hade jag kollat med min brorsdotter om hon skulle kunna tänka sig att vara barnvakt en liten stund under eftermiddagen, bara så jag kunde åka in till KSS till alla. Kände att jag ville åka in en sväng iaf, men tyvärr så hann jag inte komma så långt. För runt tolv tiden ringer min systerdotter mig och berättar att pappa har somnat in. Blev ingen tripp till Skövde, blev en sväng till mamma och alla skyskonen istället, som var hemma hos mamma.

På ett konstigt sätt så är jag glad över att jag hade gullungarna hos mig när allt det här tragiska hände, för dom gjorde det lättare att hantera.


Sen mitten av december var begravningen, den gick bättre än förväntat. Trodde inte jag skulle klara av att gå fram till kistan när det väl gällde. Det gjorde jag. Begravningen var fin.


Inför jul, så har jag alltid haft julgran tidigare år. Men i år kände jag inte för det, dels allt som har hänt med pappa och sen att det ska ske ändringar i lägenheten, ville ha så lite som möjligt att plocka bort när det väl gäller. Men så pratade jag med hyrsvärden i samma vecka som begravningen var, då bestämdes det att det blir ingen ändring i lägenheten förräns i början av januari 2016. Blev lite pynt på balkongen och i fönstrena. Blev inte mer än så i år, får se om det blir mer pyntat nästa år eller inte. Var däremot ute sent med julklapparna i år, inget jag var nöjd med själv för innan december månad börjar så brukar jag vara klar med alla klappar. Inte i år. Hade bara 5 att köpa julkappar till. Tidigare år, har jag sprungit på någon perfekt julklapp tidigt, redan under hösten. Inte i år, inte.


Trots att det var första julen utan pappa, så gick det bättre än vad vi alla hade förväntat oss. Hoppas att nästa jul går lika bra. :-)


Något positivt med den här sista dagen, det är att snart är MOTgångens år är förbi och att 2016 kan lögn i helvete på något sätt inte bli sämre än vad 2015 var.


Just det.. Kanske ska berätta något mer positivt med det här året, förutom att jag hade blivit gammelmoster i början av året. Så fick jag ett samtal om en fast tjänst. Jobbet var mitt om jag tackade ja direkt i luren. Ställde lite frågor om jobbet, sen till slut så tackade jag, ja till jobbet. Så jag blev fast anställd, julveckan :-) Så det var min julklapp till mig själv.


Nä.. Dags att diska och fixa något att äta innan klockan springer iväg allt för mycket, denna dag.


Ha en fortsätt bra dag!   


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carrolina84 - 13 november 2016 21:38

För ett år sedan, den här dagen...... Vaknade man upp i en säng hos syrran i Timmersdala. Hade sovit några timmar, inte direkt sammanhängande som jag minns men några få timmar blev det iallafall.. Eftersom det inte alls var planerat för fem öre att s...

Av carrolina84 - 12 november 2016 22:45

Blickar tillbaka ett år.. Den här morgonen var allt annat än rolig och sådan morgon hade jag inte sett fram emot för fem öre..     Hade gullungen som då var 3år hos mig, han hade inte sovit över på länge och jag hade inte träffat honom allt för m...

Av carrolina84 - 12 maj 2016 22:30

Går fort, nästan lite väl fort när man grubblar efter.. Fast det är ju så.. Blickar man bakåt, så känns det som allt hände förra veckan, blickar man framåt så känns  det som en evighet fram tills dess..    På dagen för ett halvårs sedan, hade jag...

Av carrolina84 - 4 februari 2016 20:40

Är inte riktigt lika nöjd med den här veckan, som jag var över förra veckan :-( Förra veckan kände jag mig nöjd över att jag lyckades undvika sötsaker till kaffet och övrigt och försöka att inte äta efter ett visst klockslag. Ställde mig på vågen t...

Av carrolina84 - 1 februari 2016 20:15

 Ska tas :-)   Låter lite värre med "nya beslut" än vad det egentligen är. Är som sagt inte så drastigt som det låter :-) Har bott i den omgjorda lägenheten i en vecka nu, måla färg- och lim doften försvinner mer och mer. Blev otroligt nöjd med r...

Ovido - Quiz & Flashcards